MCV 3.2

Op deze pagina vind je de agenda en documenten voor het vak MCV 3.2 in de Academie voor Podiumkunsten Aalst.

MCV in lockdown

Week 18/05/2020

Speel mee met Beethoven!

2020 is naast het Corona-crisis-jaar ook het feestjaar van Beethoven! Kennen jullie de Negende Symfonie van Beethoven? Het laatste deel van die symfonie is heel gekend en gebaseerd op een gedicht van Schiller: Ode An Die Freude, een lofzang op de vreugde! Je kent de melodie vast als het Europese volkslied.

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest ging tijdens de Corona-periode aan de slag met dit werk en laat iedereen meespelen. Ook zin om mee te doen? Neem jouw partij op en we maken een volledig klasorkest!

Opdracht

  1. Bekijk ‘Waarom na de 9e van Beethoven niks meer hetzelfde klonk’ door Sander De Keere (18 min). Sander vertelt je nog wat meer over Beethoven en vooral waarom die 9e zo bijzonder is.
  2. Beluister het laatste deel van de Negende Symfonie van Beethoven een aantal keer heel grondig zonder partituur. Je kan bijvoorbeeld de leerkrachten van onze academie aan het werk zien tijdens een repetitie vorig jaar, of je kiest voor een versie onder leiding van dirigent Herbert von Karajan (vanaf 1’10”).
  3. Download de partituur voor jouw experiment hier. Beluister het werk mét jouw partituur.
  4. Oefen jouw partij goed in op je instrument. Speel ook enkele keren mee met dit filmpje, tot het goed zit.
  5. Tot slot maak je een opname (uiterlijk zaterdag 6 juni), liefst via Flipgrid.
    Surf naar https://flipgrid.com/b0e28b93 en ga binnen in de klas MCV 3.2 , of scan de QR-code:
    Gebruik het wachtwoord 9300Aalst! om toegang te krijgen.

Week van 20/04/2020

Kraak de code!

In één van onze laatste lessen voor de lockdown, leerden we hoe componisten gebruik maken van het recept ‘thema met variaties’. Componist Edward Elgar gebruikte deze vorm voor zijn bekende werk Enigma Variations op. 36. In de 14 variaties portretteert hij 14 vrienden. Rond het werk hangt een sfeer van mysterie… Kraak de code, zoek de mol, en win volgende week onze real life quiz!

Opdracht

  1. Kom alles te weten over dit werk en de componist in deze podcast. Luister aandachtig, Ab en Rebecca geven informatie die jou kan helpen om de quiz te winnen (16 min).
    Lukt het niet om de Spotify-versie te openen, dan kan je ook naar deze pagina surfen en er aflevering 5 opzoeken.
  2. Speel voor je deelname aan de quiz deze ‘Wie is het?’. Druk het blad af (hieronder te downloaden), knip langs de stippellijnen en beluister de volgende fragmenten. Er zijn 7 fragmenten, en 8 personages. Noteer bij elk personage de letter van het fragment (op de roze bol). Plooi bij elk gehoord personage de beschrijving over de foto. Welk personage blijft zichtbaar (ca. 25 min)?
  3. Bestudeer aandachtig de eerste bladzijden van de partituur. Herken je de instrumenten? Welke woorden zie je? Ook die helpen je door de quiz! (10 min).
  4. Kom op woensdag 29 april online quizzen met je klasgenoten. We spreken af om 19 uur en starten de quiz stipt om 19.15 uur. Voor deelname aan de quiz heb je nodig: je smartphone (met stabiele internetverbinding en voldoende opgeladen) en een laptop (eveneens met stabiele internetverbinding, voldoende opgeladen en eventueel microfoon/koptelefoon). Let op: beide zijn nodig om aan de quiz te kunnen deelnemen!
    We gebruiken op de computer: Zoom, om met elkaar te videobellen. Je surft naar deze link en kan inloggen met het wachtwoord 1VKEFZ. Meeting ID is 654 433 8441.
    Op de smartphone surf je naar www.kahoot.it, zodat je kan mee quizzen.
A
B
C
D
E
F
G

Agenda woe 11 / za 14 maart

Planning komende weken:

  • woe 11 / za 14 maart – LES + indienen (groeps)opdracht kettingrondo
  • woe 18 / za 21 maart – LES / TOETS 2 (liedvorm/rondovorm/variatievorm/maatsoorten en instrumenten op het gehoor herkennen)
  • woe 25 / za 28 maart – EXAMENSTOP (geen les)
  • LET OP!! donderdag 26 maart: verplichte 3e activiteit: Bruno Vansina/JazzLab in cc De Werf (Kleine Theaterzaal) (tenzij dit omwille van algemene maatregelen wordt geannuleerd)
  • woe 1 / za 4 april – EXAMENSTOP (geen les)

(Groeps)opdracht kettingrondo:

Bouw met het programma Audacity een kettingrondo met vier strofes of episodes.
Het vormschema van het stuk wordt dus: A B A C A D A E A.
Als ritornello (refrein) gebruik je het ritornello uit het derde deel (Allegro Assai) van het vioolconcerto van Bach.

Je doet de opdracht individueel of per twee. Je dient de opdracht in als mp3-bestand via mail naar mcv.utopia@gmail.com en dit ten laatste op zaterdag 14 maart om 12 uur of op stick tijdens de les van 11 of 14 maart.
Je bestand krijgt de naam: MCV_3.2_kettingrondo_voornaam/voornamen

Tips:

  • In Audacity kan je enkel mp3-bestanden gebruiken.
  • Muziekvideo’s downloaden kan je met een YouTube-downloader (gratis versies vind je her en der). Nadien met je de video (mp4-bestand) omzetten naar mp3 met een ‘converter’ (ook online te vinden).
  • Je kettingrondo wordt een nummer van minstens 1’30”. Zorg dat de strofes in verhouding zijn met het ritornello.
  • Je wordt beoordeeld op: correct en tijdig indienen van de opdracht, het volgen van de opdracht, afwerking (mooie overgangen, gelijk volume, goeie opbouw) en creativiteit (een thema of stijl in je kettingrondo, eigen inspiratie).

Documenten